Co robić, by stres nie wpływał negatywnie na pracę jelit
Fot. istock

Co robić, by stres nie wpływał negatywnie na pracę jelit

Stres to częsta przyczyna biegunek. Problemy żołądkowe mogą pojawić się w trudnych momentach życia: gdy stajemy przed ważną decyzją, zmagamy się z  problemami w życiu prywatnym, martwimy o zdrowie albo stajemy przed wyzwaniami zawodowymi. Biegunka spowodowana stresem dotyka zarówno kobiet, jak i mężczyzn, czasami także dzieci. Czy można temu przeciwdziałać? 

Na biegunkę z powodu stresu nie musimy być skazani. Jak sobie pomagać? Jak uniknąć sytuacji, w której problemy z jelitami utrudniają funkcjonowanie w sytuacji,  która i tak już nie jest dla nas łatwa? 

Dlaczego mamy biegunkę ze stresu

Organizm człowieka to złożony system. Praca układu pokarmowego regulowana jest przez układ nerwowy i odwrotnie. Wiele substancji przekazujących bodźce nerwowe w mózgu funkcjonuje również w przewodzie pokarmowym, np. serotonina, dopamina czy noradrenalina. Silny lub przewlekły stres to czynniki, które mogą ten proces zaburzać. Układ pokarmowy może stać się wrażliwy na działanie kwasów trawiennych, a te zaczynają być produkowane są w zwiększonej ilości. W efekcie odczuwamy zgagę, a często również dolegliwości jelitowe, np. biegunkę. To jednak tylko jedyna z możliwych przyczyn jej wystąpienia. Stres zaburza proces trawienia i sprawia, że pokarm dłużej znajduje się w naszym żołądku, co może wywoływać biegunkę oraz wzdęcia.

Co robić, gdy problemy z jelitami się powtarzają

Jeśli sytuacje, w których na stres reagujemy biegunką zdarzają się nam okazjonalnie, dolegliwości nie będą miały wpływu na nasze zdrowie. Jeżeli jednak na stres często reagujemy biegunką, może się ona przyczynić do rozwoju schorzeń takich jak choroba wrzodowa, zapalenie błony śluzowej i nadwrażliwość jelita grubego. Dlatego należy biegunkom przeciwdziałać. Dla zdrowia, i dla komfortu przeciwnego?

Jak sobie pomóc

  • Wybrać odpowiedni preparat
    Skuteczny w zwalczaniu objawów  biegunki  jest Taninal.  Jest to uniwersalny lek przeciwbiegunkowy, który hamuje podstawowy mechanizm większości typów biegunek. Taninal można kupić bez recepty.  Jego aktywnym składnikiem jest białczan taniny, połączenie hamującej biegunkę taniny (to naturalny roślinny garbnik)  z białkiem albuminą, które sprawia, że lek uwalnia dopiero w jelicie cienkim. Taninal nie blokuje naturalnych ruchów jelita i uszczelnia jego ściany. Warto mieć go pod ręką, gdy czeka nas jakiś stresujący okres. Dawka odpowiednia dla dorosłych  to 1-2 tabletki 3 razy na dobę, a dla dzieci powyżej 4. roku życia i młodzieży – pół lub cała tabletkę 2-3 razy na dobę. Jeśli po 2-3 dniach kuracji biegunka nie ustępuje, należy zgłosić się do lekarza.
  • Zmodyfikować dietę
    Wsparciem dla preparatu jest odpowiednio skomponowane menu. Jak najrzadziej sięgajmy po wszystkie produkty, które nasilają objawy, np. ciężkostrawne smażone mięso czy warzywa strączkowe. Wzbogacajmy dietę o dobrze tolerowane przez nasz żołądek banany, ryż, mus jabłkowy, gotowaną marchew, gotowany drób, gotowane lub pieczone ziemniaki.
  • Uczyć się rozładowywać stres
    Sytuacji stresujących trudno uniknąć, ale można nauczyć się rozładowywać związane z nimi napięcie. Warto  spróbować ćwiczeń relaksacyjnych lub jogi. Przyda się także wsparcie najbliższych, a gdy stres jest przewlekły i ma duże nasilenie – pomoc psychoterapeuty.
Więcej na twojstyl.pl

Czytaj również